Ouderenweek 2025 geeft startschot van nieuwe sensibiliseringscampagne

Hoe kan ik je helpen?

Andere
onthaal

Dienstverlening verandert en is niet langer een evidentie. Ze wordt afgebouwd. In hoeveelheid, en soms in kwaliteit. De vraag Hoe kan ik je helpen? wordt zeldzaam in contacten met diensten. Heel wat ouderen ondervinden daar hinder van. Dit moet anders. Van een vriendelijke medewerker en een persoonlijke aanpak tot toegankelijke digitale toegang. Want dienstverlening is meer dan een transactie.

De nieuwe sensibiliseringscampagne van de Vlaamse Ouderenraad trekt volop de kaart van nabije en kwaliteitsvolle dienstverlening. We lanceren Hoe kan ik je helpen in de Ouderenweek van 2025. We lichten alvast een tipje van de sluier en we doen een warme oproep om mee te doen!

Campagnes met impact

Met onze sensibiliseringscampagnes willen we échte verandering op gang trekken. We brengen actuele thema's aan het licht, die ouderen aanbelangen. Daarbij vertrekken we altijd vanuit de leefwereld van ouderen zelf. We gaan op zoek naar hun verhalen, bezorgdheden en signalen via ouderenraden, verenigingen, organisaties en experten. Onze campagnes mikken op zichtbaarheid bij het grote publiek én impact bij de juiste mensen – van beleidsmakers tot dienstverleners. Aan het einde van de campagne publiceren we beleidsaanbevelingen.

Waarom de focus op dienstverlening?

Welke dienstverlening vinden ouderen écht belangrijk? Hoe kan de kwaliteit ervan gegarandeerd of zelfs verbeterd
worden? En welke rol speelt nabijheid daarin? Dat zijn de vragen die centraal staan in onze nieuwe campagne.
Want als we willen bouwen aan een kwaliteitsvolle en nabije dienstverlening dan moeten we luisteren naar de
ervaringen en verwachtingen van iedereen.

Ouderen zijn heus niet tegen digitaal of efficiënt. Velen zijn voorstander van een combinatie van persoonlijke babbels en digitale procedures. Kassamedewerkers én online shoppen. Basisvervoer én vervoer op maat. Communicatie
op papier én via mail.

We staan er niet altijd bij stil, maar het gebrek aan nabije en kwaliteitsvolle dienstverlening kan een grote impact hebben op iemands leven. Het tast je autonomie aan, bemoeilijkt dagelijkse handelingen en kan leiden tot gevoelens van eenzaamheid. Daarom vinden we het belangrijk om de tendens van afbouw aan te kaarten en inspiratie te bieden over hoe het anders kan.

Nu is het ideale moment om dit thema op de agenda te zetten. In een context van maatschappelijke uitdagingen en krappe budgetten moeten we durven pleiten voor keuzes die niemand uitsluiten. Want dienstverlening is meer dan een kostenpost: het is een basisvoorwaarde voor een nabije, inclusieve en menselijke samenleving.

Doe mee!

Jouw stem is onmisbaar in deze campagne. Want alleen als we vertrekken vanuit échte ervaringen en alledaagse situaties, kunnen we tot aanbevelingen komen die ertoe doen en die het verschil kunnen maken.

Vanaf november 2025 kan je op verschillende manieren jouw mening en ideeën delen. Via een gebruiksvriendelijk online platform verzamelen we getuigenissen, verwachtingen en suggesties van ouderen uit heel Vlaanderen en Brussel. En ook live zal je je verhaal kunnen vertellen.

In de startblokken

Achter de schermen werken we volop aan een sterke campagne. We staan dan ook te popelen om je meer te
kunnen vertellen en al onze plannen uit de doeken te doen. Maar we vragen nog een beetje geduld.

Wel kunnen we je al vertellen dat we de campagne lanceren tijdens de Ouderenweek, die loopt van 17 tot en met 23 november 2025. Noteer deze datum alvast en maak gerust al plannen om het thema van de campagne die week onder de aandacht te brengen.

Hou intussen zeker onze communicatiekanalen in de gaten voor alle updates.

 

ℹ️ Voor meer info over de komende én de voorbije Ouderenweken kan je hier terecht!