Stad Mechelen heeft sinds kort een Digibank

Leren & digitale inclusie
Digibank Mechelen

Stad Mechelen startte recent een Digibank op. Want “digitaal is het nieuwe normaal, maar dat kan enkel als iedereen mee is en mee kan”, vindt schepen van senioren, participatie en toegankelijkheid Rina Rabau Nkandu. De Digibank moet ervoor zorgen dat iedereen vlotte toegang heeft tot internet, toestellen ter beschikking heeft en kennis bezit om ermee aan de slag te gaan.

Waarom wil Mechelen inzetten op het verkleinen van de digitale kloof?

Rabau Nkandu: “Steeds meer vormen van publieke dienstverlening moeten vandaag digitaal gebeuren. Een afspraak maken bij een sociale dienst, een formulier aanvragen, aan aanmelding in orde brengen… We willen zoveel mogelijk mensen mee op de digitale sneltrein krijgen, maar dat lukt enkel als we extra haltes aanleggen voor de mensen die dat nodig hebben. Want niet iedereen is digitaal vaardig. En soms moeten we ook met een spreekwoordelijke omleiding werken (lacht).”

“Om iedereen mee te krijgen op die digitale trein, hebben we de Digibank in het leven geroepen. Die bank is een hulpmiddel dat hard- en software beschikbaar stelt en opleidingen en begeleiding biedt om mensen die het nodig hebben vooruit te helpen. Alle ondersteuning is op maat van de hulpvrager. Naast mensen digitaal meekrijgen, wil de stad wél een mix van contactmogelijkheden blijven aanbieden, door mensen ook nog van face-to-face of telefonische dienstverlening te voorzien.”

Hoeveel ouderen hebben digitale moeilijkheden in Mechelen?

Rabau Nkandu: “Volgens een onderzoek van Mediawijs en imec vzw is 68% van de 55-plussers zwak tot niet digitaal vaardig. In Mechelen stellen we vast dat vooral kortgeschoolden en ouderen digitale drempels ervaren. Ook de combinatie, dus kortgeschoolde ouderen, zijn vaak digitaal niet mee. Binnen die groep zijn er natuurlijk veel verschillen. Sommige 60-plussers hebben bijvoorbeeld nooit met de computer leren werken en bezitten zelfs geen smartphone of tablet. Andere ouderen hebben tijdens hun loopbaan  de computer leren kennen, maar ondervinden wel moeilijkheden met hun smartphone of bij het gebruiken van apps. En nog andere 60-plussers zijn volledig zelfredzaam op de computer, op hun smartphone en op de tablet.”

In Mechelen stellen we vast dat vooral kortgeschoolden en ouderen digitale drempels ervaren.

Rina Rabau Nkandu, schepen van senioren, participatie en toegankelijkheid

“Als doelgroep voor het project Digibank hebben we dan ook gekozen voor 60-plussers, huishoudens met een laag inkomen en/of opleidingsniveau, personen met een beperking, werkzoekenden - in het kader van activering - en anderstalige nieuwkomers. Voor dit project krijgen we twee jaar lang subsidies van de overheid. In die twee jaar hopen we 1540 personen te bereiken met de Digibank, van wie 779 ouderen.”

Wat hoopt de stad met de Digibank te bereiken?

Rabau Nkandu: “Er zijn al verschillende Mechelse organisaties die initiatieven op poten hebben gezet om de digitale kloof te verkleinen. Zo zijn er digipunten waar mensen gebruik kunnen maken van computers en begeleiding kunnen aanvragen. Andere diensten organiseren opleidingen of bijeenkomsten. Nog andere diensten geven afgeschreven laptops een tweede leven. En noem maar op.”

De Digibank moet ervoor zorgen dat het aanbod van organisaties in Mechelen uitgebreid en op elkaar afgestemd wordt.

Rina Rabau Nkandu, schepen van senioren, participatie en toegankelijkheid

“De Digibank moet ervoor zorgen dat het aanbod van al die Mechelse organisaties enerzijds uitgebreid wordt, maar anderzijds ook op elkaar afgestemd wordt. Bestaande initiatieven worden gebundeld en toegankelijker gemaakt. De partners dragen een gezamenlijke visie naar buiten en creëren zo aan aanbod dat op maat is van de Mechelaar. Mechelen wil 15 à 20 Digibankpunten verspreiden in de stad, in de buurt van alle kwetsbare gebruikers. Op die punten komt er onder andere WiFi, digitale toestellen en coaching. In zo’n digibankpunt zal iedereen met een digitale nood welkom zijn t.”

“De stad heeft drie doelen. Enerzijds hardware openbaar beschikbaar stellen of een mogelijkheid tot uitlenen ontwikkelen. Anderzijds ervoor zorgen dat mensen die gebruikmaken van digitale toestellen, op ondersteuning kunnen rekenen. Als laatste wil de stad ook vormingen en opleidingen rond digitale vaardigheden aanbieden.”

Met wie werkt de stad samen om het project Digibanken in goede banen te leiden?

Rabau Nkandu: “Om dit verhaal waar te maken, hebben we een sterk netwerk nodig dat onze visie deelt. Daarom hebben we een stuurgroep opgericht. Onder andere een maatwerkbedrijf, het volwassenenonderwijs, een vereniging waar armen het woord nemen, de VDAB en een vertegenwoordiger van de ouderenraad maken daar deel van uit. Het netwerk bundelt met andere woorden heel wat expertise om zo alle Mechelaars te bereiken. Daarnaast werken we ook nog samen met werk- en klankbordgroepen vanuit een breder partnernetwerk.”

We hebben een sterk netwerk nodig dat onze visie deelt.

Rina Rabau Nkandu, schepen van senioren, participatie en toegankelijkheid

“De start van het project Digibank ligt bij het departement Werk en Sociale Economie. Het departement heeft het project gelanceerd en wil zo het risico op digitale uitsluiting verminderen. Het departement heeft als doel de digibankpartnerschappen over heel Vlaanderen verspreiden. In Mechelen zijn we alvast van plan om het Digibankproject echt uit te rollen en te implementeren in de Mechelse werking. Dankzij de Digibank durven we dromen van e-inclusie.”

Meer informatie over de Digibank? Surf dan naar www.digibanken.vlaanderen.be.