Mysterieuze campagne lokt nieuwe leden naar lokale adviesraden
02 augustus 2019
Werking ouderenraden
Logo adviesraden Diepenbeek

Nieuwe leden vinden voor de gemeentelijke adviesraden is niet steeds eenvoudig. Om hun oproep naar nieuwe leden in de kijker te zetten bedacht de gemeente Diepenbeek een ludieke actie. Onder de noemer ‘Wie verlicht Diepenbeek’ organiseerden ze een mysterieuze campagne.

Guerrillamarketing

Her en der werd het opvallende logo in het straatbeeld verspreid. De inwoners van Diepenbeek tastten in het duister, ze hadden geen idee wie het logo verspreidde en waarom. Dat was precies de opzet van de initiatiefnemers: ze wilden de nieuwsgierigheid prikkelen en een dialoog op gang trekken.

De actie werd georganiseerd door een klein team van de gemeentelijke vrijetijdsdienst. Het team werd opzettelijk klein gehouden zodat de kans op lekken geminimaliseerd werd. Een lek betekent immers de doodsteek voor deze vorm van guerrillamarketing. Zelfs het lokale bestuur was niet op de hoogte, enkel de burgemeester en de schepen van beleving werden geïnformeerd.

Geslaagde actie

De actie bracht heel wat commotie teweeg: er was discussie rond het logo op verschillende Facebookpagina’s en ook vanuit de krant was er interesse. Al is het belangrijkste resultaat dat er heel wat mensen interesse toonden voor de Diepenbeekse adviesraden.