Seniorenraad informeert Molse senioren via magazine

25 januari 2022
Welzijn & sociaal contact
Magazine seniorenraad Mol

Enkele maanden voor de coronacrisis uitbrak in maart 2020, startte de seniorenraad van Mol met het rondsturen van een elektronische nieuwsbrief. De nieuwsbrief was een samenwerking tussen de seniorenraad en de Dienst Seniorenplus. Dat is een dienst van de gemeente die alle dienstverlening voor senioren en personen met een beperking bundelt”, legt Jules Boven, voorzitter van de seniorenraad in Mol, uit. En die nieuwsbrief bleek ook in de coronapandemie een dankbaar communicatiemiddel. Veel ouderen die alleen in hun woning of appartement zaten, hadden zo toch contact met de buitenwereld. Voor de coronapandemie hadden we 200 abonnees, tijdens de pandemie groeide dat aantal tot bijna 900.”

Maar ondanks het grote aantal abonnees, bereikte de nieuwsbrief toch veel ouderen uit de gemeente niet. De oorzaak? De nieuwsbrief was enkel elektronisch te verkrijgen. Om die drempel weg te werken, maakten we ook een papieren versie van de nieuwsbrief. De papieren nieuwsbrief verspreidden we via verenigingen, en al snel drukten we maandelijks zon 1200 exemplaren”, vertelt Boven.

Magazine én redactieraad

In de marge van de papieren nieuwsbrief ontwikkelde zich een magazine. Het uitsturen van onze 25e nieuwsbrief wilden we niet zomaar laten voorbijgaan. Daarom beslisten we samen met de Dienst Seniorenplus om een magazine te ontwikkelen. Omdat het eerste nummer zon succes was, besloten we om het magazine te behouden. De redactieraad geeft nu driemaal per jaar een nummer uit. In de redactieraad zetelen de voorzitter en vrijwilligers van de seniorenraad samen met twee medewerkers van de Dienst Seniorenplus. Waaronder ook de seniorenconsulent”, legt Boven uit. Daarnaast speelt bij het samenstellen van de magazines de dienst erfgoed ook een belangrijke rol. De gemeentelijke communicatiedienst ondersteunt het project.

Via het magazine wil de redactieraad de ouderen in de gemeente informeren én amuseren. Maar we willen de ouderen ook erbij houden”, vertelt Boven. Zeker in deze moeilijke tijden. De onderwerpen variëren per editie. Zo ging er een magazine over grootouders en kleinkinderen. Maar we verspreiden ook nummers over bijvoorbeeld mobiliteit en communicatie.”

De abonnees op de nieuwsbrief krijgen het magazine gratis digitaal in hun mailbox. Maar ook de geprinte exemplaren blijven aan populariteit winnen. Mol heeft bijna 8000 ouderen. Het laatste nummer kende een oplage van 3000 exemplaren. We bereiken zo al heel wat mensen.”, knikt een tevreden Boven. Maar we hopen dat aantal nog te vermeerderen. Hoe meer ouderen we bereiken met de magazines, hoe beter.”

Zelf een exemplaar ontvangen?

De magazines worden verspreid via woonzorgcentra en assistentiewoningen, ouderenverenigingen en de Dienst Seniorenplus. Ook individuele senioren helpen bij het verspreiden van de nieuwsbrief en het magazine. Ouderen kunnen het magazine ook zelf aanvragen.

Heb jij interesse in een exemplaar? Je kan het magazine online lezen via deze linkof een papieren versie aanvragen.

Magazine seniorenraad Mol