De Panne lanceert project ‘digidokters’ voor inwoners met digitale problemen

09 februari 2022
Leren & digitale inclusie
Digidokters

Ooit al gehoord van een dokter die digitale problemen verhelpt? De inwoners van De Panne wel, want daar staan er digidokters klaar om hun digitale problemen op te lossen. De digidokters zijn meestal jonggepensioneerde vrijwilligers die mensen met hulpvragen ontvangen in de bibliotheek of in het lokaal dienstencentrum.

Mensen met digitale problemen vinden de antwoorden op hun vragen niet altijd terug in een computerboek. Daarom richtte de lokale bibliotheek in 2017 het initiatief ‘digidokters’ op. In het begin konden de inwoners eenmaal per maand langskomen in de bib met vragen. In 2019 werden dat twee sessies per maand. “Want per sessie konden we slechts een zestal mensen op weg helpen, omdat we zo’n half uur per vraag rekenden. Maar er waren telkens meer dan zes mensen die geholpen wilden worden”, legt Christophe Coffyn, Teamlead bij de bibliotheek, uit.

Tijdens de coronapandemie lag het project stil, maar eind 2021 werd het project digidokters opnieuw gelanceerd. Maar ook de tweewekelijkse sessies bleken niet voldoende om alle digitale problemen van de inwoners te verhelpen. “Omdat het lokaal dienstencentrum een gelijkaardig project had lopen, hebben we daarom beslist om de twee projecten samen te voegen”, vertelt Coffyn. “Door met de Dienst Sociale Zaken & Senioren in zee te gaan, kunnen we de inwoners beter helpen. De ene week kunnen ze met vragen terecht in het dienstencentrum, de andere week kunnen ze langsgaan bij de digidokters in de bib.”

Problemen met tablet of smartphone

Het dienstencentrum organiseert ook regelmatig cursussen om ouderen digitaal mee te krijgen. “Want de meeste mensen die langskomen met vragen, zijn 65-plus”, knikt Coffyn. “Ze komen langs met vragen over hun tablet of smartphone. Die hebben ze gekocht of gekregen, maar ze weten niet precies hoe het toestel werkt. De digidokter leert hen dan hoe ze foto’s verwijderen, apps installeren of verloren passwoorden kunnen terugvinden. Ook het installeren van Itsme of het aanvragen van een Covid Safe Ticket komt vaak aan bod.”

Of de mensen de weg vinden naar de digidokters? “Ze worden geïnformeerd over het initiatief via het lokaal infoblad en de website van de gemeente. Maar er verschenen bijvoorbeeld ook al persartikels. Ook de bibliotheek en het lokaal dienstencentrum maken reclame. En uiteraard weten de mensen die aan de balies van het lokaal bestuur werken, dat ze inwoners met digitale vragen mogen doorverwijzen naar een digidokter.”

Vragen?

Meer weten? Lees dan het persbericht op de website van De PanneEen afspraak maken? Dat kan via het digitaal inschrijvingsformulier.