Vaak worden ouderen bestempeld als zorgbehoevend of afhankelijk. Of als personen die de maatschappij handenvol geld kosten. Ze worden met andere woorden op een negatieve manier in beeld gebracht. De Vlaamse Ouderenraad wil daar komaf mee maken, want deze stereotypen gaan voorbij aan de diversiteit, kracht en levenswijsheid van ouderen. Het is nodig om dat in beeld te brengen. En jij kan ons daarbij helpen!
Genuanceerde beeldvorming
Wij brengen ouderen op een genuanceerde manier in beeld. Ouderen nemen namelijk heel wat engagementen op en nemen op een actieve manier deel aan de maatschappij. Als ervaringsdeskundigen, bijvoorbeeld. Of bruggenbouwers tussen generaties.
En ook op het lokale niveau worden daartoe heel wat initiatieven genomen. Daar is de Vlaamse Ouderenraad benieuwd naar. Heb jij zo'n initiatief? Deel het met ons!
Lokale initiatieven
Lokale ouderenraden, lokale besturen, lokale dienstencentra en verenigingen nemen regelmatig initiatieven om een genuanceerde beeldvorming over ouderen na te streven. Ze willen daarmee mensen aansporen om anders te kijken naar ouder worden.
Zet jouw initiatief in de kijker!
Nam ook jij zo'n initiatief? En ben je daar fier op? Laat het ons weten!
Bezorg ons een korte omschrijving van je initiatief via lokaal@vlaamse-ouderenraad.be. Je kan hierbij volgende zaken vermelden:
- De aanleiding van het initiatief
- De aanpak
- De barrières waarmee je te maken kreeg
- De resultaten
Wij maken je initiatief bekend op www.ouderenraden.be, zodat anderen inspiratie kunnen opdoen. En misschien gebruiken we jouw voorbeeld wel in één van onze vormingen?
Fier op je initiatief? Deel het! Zo maken we samen de diversiteit van ouderen zichtbaar.
Benieuwd naar meer?
Deze ouderenraden geven alvast het goede voorbeeld:
- Adviesraad 55+ Genk publiceerde brochure ‘Spreken over ouderen voor dummies’.
- De Seniorenraad van Leuven deed heel wat aanbevelingen voor de stad. Daaruit kwam later een ouderentoets die ingezet wordt bij beleidsadviezen over allerlei domeinen.
- Seniorenraad Poperinge lanceerde de campagne 'Oud is goud'.
- Stad Beringen nam een enquête af rond beeldvorming over en bij senioren.