De Buurttelefoon

05 november 2018
Welzijn & sociaal contact
Buurttelefoon

Een eenvoudig klusje, een boodschap, iemand vervoeren, paperassen ontcijferen, huiswerk begeleiden, of soms gewoon wat gezelschap… Veel mensen willen graag een handje helpen en de sociale contacten in hun buurt versterken. Dat bleek onder meer uit een onderzoek op vraag van de Koning Boudewijnstichting, maar vaak weten mensen niet wie in hun naaste omgeving welke hulp zou kunnen gebruiken. Omgekeerd hebben de buurtbewoners bij wie de hulp welkom zou zijn, wat schroom om dat kenbaar te maken.

De Buurttelefoon biedt een antwoord. Het initiatief gaat ervan uit dat iedereen wel eens iets of iemand nodig heeft, en dat iedereen ook iets te bieden heeft. De telefoonlijn kan je bellen om je vraag of aanbod kenbaar te maken. De vrijwilliger aan de andere kant van de lijn brengt die twee dan samen.

José, 66 jaar: “Soms krijgen we de vraag of er niet iemand naar de markt gaat, want die persoon geraakt er bijvoorbeeld

niet alleen. Heel eenvoudige dingen dus, waar we toch veel kunnen betekenen.”

In het najaar van 2017 startte de Buurttelefoon op proef in SINT-NIKLAAS, WETTEREN, LOKEREN EN LAARNE. Later wordt deze ook opgestart in andere gemeenten.

Meer informatie

www.buurttelefoon.be