Seniorenadviesraad schrijft open brief over sluiting bankkantoren

20 december 2021
Leren & digitale inclusie

De seniorenadviesraad van Lichtervelde besloot recent om een open brief te schrijven naar alle gemeentelijke bankkantoren. De reden? De sluiting van de kantoren. Want dat heeft voor de ouderen in de gemeente grote gevolgen.

“De digitalisering en de mobiliteit vormen voor veel ouderen een heus probleem”, vertelt Herman Neirynck, voorzitter van de seniorenadviesraad in Lichtervelde. “Het sociaal contact valt weg, net zoals de mogelijkheid om de eigen spaarcenten te beheren. En met het openbaar vervoer naar een bank in de buurt gaan, is voor velen geen optie. De belbus in Lichtervelde rijdt niet meer.”

Veel ouderen doen daarom een beroep op familieleden en buren. Maar de seniorenadviesraad wil een betere oplossing. “We vragen banken om personeel ter beschikking te stellen om op bepaalde contactpunten persoonlijke begeleiding te voorzien”, besluit Neirynck. Met de open brief hoopt de seniorenadviesraad de banken en beleidsmakers aan te zetten tot actie.