Seniorenraad van Poperinge bestrijdt negatieve beeldvorming rond ouder worden

Werking ouderenraden
oud is goud

In januari 2024 lanceerde het stadsbestuur van Poperinge, in samenwerking met de seniorenraad, de campagne ‘Oud is Goud’. Het doel? Het negatieve beeld dat hangt rond ouder worden ombuigen naar een positief beeld. Lies Pacquet, referentiepersoon dementie, en Monique, voorzitter van de seniorenraad, leggen ons uit hoe de campagne verliep en wat de verdere plannen zijn.

Hoe hebben jullie info over de beeldvorming van ouderen verzameld?

“Het startschot van de campagne gebeurde met een uitgebreide bevraging. Daarmee wilde de seniorenraad onderzoeken hoe de inwoners van Poperinge kijken naar ouder worden. De bevraging kreeg de naam ‘(Pr)oud to be (st)oud’ en werd wijd verspreid in de stad, via alle mogelijke kanalen: de Stadskrant, seniorenverenigingen, de nieuwjaarsreceptie van de seniorenraad, de stadswebsite en de website van de seniorenraad, folders, ... De bevraging kon digitaal ingevuld worden, maar ook op papier. En wie hulp nodig had bij het invullen, kreeg die.”

“De vragenlijst was een succes, want we kregen bijna 200 antwoorden binnen. De jongste deelnemer was 11 jaar en de oudste 100 jaar. Oudere deelnemers woonden zowel thuis als in een woonzorgcentrum. De lijst werd ook verspreid via scholen.”

Welke informatie kwam uit die bevraging?

“De bevraging leidde tot heel wat informatie. We schoven daaruit vijf prioritaire doelstellingen naar voren: ‘wederzijds respect over de verschillende leeftijdscategorieën heen’ en ‘seniorenverenigingen in de kijker zetten’, ‘ouderen inspraak geven en hun keuzes respecteren’, ‘de nadruk leggen op mogelijkheden en talenten’ en ‘imago van de zorgsector opwaarderen’. Daar gaan we nu mee aan de slag. Andere informatie, zoals wat voor Poperingnaren ‘oud zijn’ betekent en waar ze eventueel bang voor zijn bij het ouder worden, nemen we ook mee.

“We kregen trouwens geen negatieve reacties op de campagne. De inwoners vinden het positief dat we aandacht schenken aan dit thema.”

Werden de deelnemers ook nadien nog betrokken?

“Wie de vragenlijst invulde, werd nadien op de hoogte gebracht van de resultaten. We hielden een infosessie waar een zestigtal inwoners op aanwezig waren, net zoals adviesraden uit Ieper-Veurne en (toekomstige) beleidsmakers. Aanwezigen kregen een folder met de resultaten mee naar huis, en die folders kunnen ook opgevraagd worden in lokale dienstencentra, via de dienst Welzijn en via de seniorendienst. De online resultaten zijn te vinden op de campagnewebsite.”

Hoe gaat de campagne nu verder?

“We plannen de komende maanden verschillende bijeenkomsten met een tiental inwoners. Samen gaan we aan de slag om concrete acties te koppelen aan de doelstellingen. Met behulp van die acties willen we de negatieve beeldvorming en stereotypen die leven rond ouderen, de wereld uithelpen. We organiseren bovendien een moment voor alle stadsdiensten, zodat elke dienst de campagne mee kan uitdragen. Ook het lokaal bestuur steunt de campagne. Na de lokale verkiezingen en dus na de hersamenstelling van het lokaal bestuur, zijn we van plan om met de lokale beleidsmakers te overleggen hoe we onze campagne een plaatsje kunnen geven in het nieuw beleidsplan.”

“We laten de beeldvorming van ouderen niet meer los. Herhaling is tenslotte key. Hoe meer we dit thema in de kijker zetten, hoe meer mensen we zullen bereiken en hoe beter de beeldvorming rond ouder worden zal zijn.”

Meer weten over de campagne? 

Surf naar www.poperinge.be/oudisgoud.